Preskoči na vsebino

Zakaj se zaljubiš v trail tek

Trail tek sodi med športe, ki v zadnjem času beleži neverjetno rast. V začetku novega tisočletja je ekspanzija trail teka dosegla nove razsežnosti. Po podatkih ITRE (International Trail-Running Association) se je med leti 2013 in 2019 odvilo kar 25.700 tekem z več kot dvema milijonoma tekmovalcev. Kljub krizi konec marca 2020, ko so športna tekmovanja za dobro leto poniknila v pozabo, so ljudje ohranjali ljubezen do teka v naravi.

Trail tek - Andreja GodecNaša gozdna vila Andreja nas poziva k trail teku

Definicija trail teka

Tudi trail tek ima svoje zakonitosti, ki jih posebej za tekmovanja določa ITRA. Trail vključuje hojo in tek, običajno po naravnih podlagah, kot so travniki, gozdne poti, gore, planote, tudi puščave. Po pravilu ITRE je lahko asfaltnih površin maksimalno 20 % celotne razdalje.

Na trail tekmah je običajno, odvisno sicer od dolžine (od 15 km pa vse do 170 km ali več pri ultra trail podvigih), da tekač za osnovne potrebščine na poti poskrbi sam. Zato boste večino trail tekačev videli z majhnimi tekaškimi nahrbtniki, ki so posebej prilagojeni gibanju v naravi. Tudi palice so skoraj obvezna oprema na vsaki trail tekmi. Gre za ultra lahke palice, ki so sicer podobne pohodnim, vendar precej lažje in s prilagojenim, hitrim sistemom zlaganja.

Trail tek opremaOprema za trail tek na 30 do 50 kilometrov

Organizatorji trail tekem ponavadi določijo obvezno in priporočljivo opremo, ki se je tekači morajo držati, saj so v nasprotnem primeru lahko diskvalificirani. Običajno med obvezno opremo sodijo:

  • Tekaški nahrbtnik z zadostno količino tekočine in hrane.

  • Tekaške palice.

  • Naglavna svetilka.

  • Mobilni telefon (kamor si moraš shraniti številko organizatorja, v primeru nesreče ipd).

  • Osnovna prva pomoč.

  • Lahka vetrovka (posebej v hladnejših mesecih ali višjih nadmorskih višinah).

Morda še zanimivost: na večjih razdaljah in v bolj ekstremnih okoljih (kot na primer tek okoli Mont Blanca) je na postojankah tudi zdravniška ekipa, ki pregleda vsakega tekmovalca. Šele po pregledu lahko tekmovalec nadaljuje s tekmo ali pa jo mora v najslabšem primeru zaključiti. Gibanje v visokogorju namreč po večurnem teku nikakor ni enostavno. Samo spomnimo se letošnje tragedije, ko je na Kitajskem na trail tekmi umrlo kar 20 tekmovalcev, saj jih zaradi nenadne vremenske spremembe niso mogli rešiti.

Zakaj trail tek?

Se sprašuješ, zakaj vse več ljudi raje kot v urbanih naseljih teče v naravi? Razlogov je zares veliko. Omenimo le nekatere.

Tek po ulicah in parkih lahko ščasoma postane precej monoton. Gibanje je enakomerno in glede na to, da nas ima velika večina sedeče službe, je lahko dodatno ponavljanje enakih gibov prej škodljivo kot zdravo.

Za cestni tek je prav tako značilno konstantno udarjanje nog ob trda tla, kar je lahko vzrok za marsikatero tekaško poškodbo. Tek v naravi pa te prisili v spreminjajoče gibanje po različnih podlagah, kjer morajo biti gležnji in tetive precej bolj aktivni. Tek je zato bolj dinamičen, fokus pa usmerjen v ohranjanje ravnotežja. Zato se ne prestrašite skakanja čez drevesne korenine in tekanja po premikajočih se kamnih ali mokri travi.

Trail tek - Andreja GodecAndreja med trail tekom po razgibani površini

Ob pravi meri previdnosti je lahko takšen tek tudi precej bolj osvobajajoč in psihično razbremenilen. Ste že slišali za izraz Shinrin-Yoku? Izraz v prenesenem pomenu označuje “kopanje v gozdu”, kot posebno terapijo za tiste, ki trpijo za depresijo, anksioznostjo, utrujenostjo ipd. Mnoge raziskave so namreč primerjale gibanje v urbanih okoljih s tistim v gozdu ter z gotovostjo zaključile, da slednje zelo pozitivno vpliva na različne psihološke primanjkljaje oz. težave.

Trail tek v gorahTrail tek lahko zelo pozitivno vpliva na naše počutje

Omenili smo že dinamičnost trail teka zaradi različnih podlag, na tem mestu je potrebno dodati, da gibanje v naravi pripomore tudi k razvoju ravnotežja in krepitvi mišic, ki jih sicer ne uporabljamo. Tek navkreber, navzdol, po serpentinah namreč zahteva izjemno ravnotežje, ki ga lahko osvojimo samo z dejanskim gibanjem v naravi. Mnogokrat je prisotna še visoka nadmorska višina, ki lahko ob pomanjkanju glikogena vodi v precej več težav z ravnotežjem, težav ki jih običajno ne bi imeli. Zato ne pozabite na dodajanje hranil oz. predvsem ogljikovih hidratov tudi med trail tekom.

Energijski geli 4Energy
Energijski geli 4Energy so odličen vir energije med trail tekom

4Energy geli so novost na našem trgu, saj vsebujejo sveže stisnjen sadni sok, kar pomeni, da so izredno blagega okusa ter ob njih ne potrebujete dodatne vode. Prav tako ne vsebujejo umetnih sladil, konzervansov ali barvil. Po super ugodni ceni 24,99 € lahko tokrat preizkusite naš “trail running” paket, ki vsebuje deset 4Energy gelov in naše nove kompresijske trail tekaške nogavice Wattsocks.

Energijski geli 4Energy in kompresijske trail tekaške nogavice WattsocksEnergijski geli 4Energy in kompresijske trail tekaške nogavice Wattsocks

Kompresijske nogavice Wattsocks

Sami smo preizkusili nešteto kompresijskih nogavic, vendar smo le s težavo našli takšne, ki bi jih brez težav lahko nosili tudi med tekom. Večinoma kompresijske nogavice zelo ugodno vplivajo na regeneracijo, vendar so zato lahko hitro moteče pri teku.

Postopna in zelo nežna kompresija Wattsocks tekaških nogavic zagotavlja udobno nošenje, hkrati pa z dodatnimi ojačitvami vseeno zagotavlja stabilnost gležnja. Material je mehek in udoben, hrati pa nemoteč tudi pri visokih temperaturah. Preizkusili so jih mnogi športniki in vsi so s kompresijskimi nogavicami Wattsocks zelo zadovoljni. Tudi žulji so samo še preteklost, saj posebni silikonski trakovi zagotavljajo, da nogavice ne drsijo. Preizkusili smo jih tudi v bolj ekstremnih temperaturah, ki jih je letošnje poletje vsekakor zagotavljalo, in pri tem ugotovili, da kljub potenju ne povzročajo odrgnin, žuljev ali drugih težav. Material pa je dovolj zračen, da ohranja ugodno mikroklimo.

Kompresijske trail tekaške nogavice WattsocksKompresijske trail tekaške nogavice Wattsocks vsebujejo kar devet naprednih tehnologij

Če se vrnemo k trail teku in izvzamemo tiste najbolj zagrižene tekmovalce, lahko rečemo, da je pristop k teku v naravi vsekakor bolj sproščen. Morda je razlog tudi v tem, da proge in kilometre na trail tekih težko primerjamo. Če je rezultat na izmerjeni 10 km dolgi cestni dirki fiksen in povsod enak, je pri trailu to precej drugače. Proge se lahko razlikujejo glede na podlage, višinske metre, ki jih je potrebno premagati, in konec koncev tudi glede na vremenske razmere.

Zaključek

Ne čakajte na nov dan, nov teden ali celo novo leto, podajte se v bližnji gozd, na bližnji travnik in si na svoji poti izberite še sebi primeren klanec. Z blatom umazane noge in oblačila bodo v vas prebudila nekaj zelo prvinskega in z gotovostjo si upamo trditi, da bo počutje po opravljenem trailu veliko boljše. Še nekaj, nagrada na vrhu hriba je običajno krasen razgled, požirek vode in kratka malica. A je lahko še bolje?

Read more.
Naslednji članek Anita Horvat: Vaje za moč in stabilizacijo

Komentiraj

Komentar bo v kratkem odobren s strani administratorja

Zahtevana polja