translation missing: sl.general.accessibility.skip_to_content
NOVO! Brezplačna dostava nad 20€ !!!! OBVESTILO: Trgovina ponovno deluje po ustaljenem delovnem času: 11:00-18:00.
NOVO! Brezplačna dostava nad 20€ !!!! OBVESTILO: Trgovina ponovno deluje po ustaljenem delovnem času: 11:00-18:00.
adaptogen

ADAPTOGENI IN VZDRŽLJIVOST

KAJ JE ADAPTOGEN?

Morda je največji izziv za vsakega športnika, da iz nepregledne kopice izdelkov izbere tiste, ki so dejansko efektivni. Poleg osnov, med katere prištevamo energijsko-hidracijske napitke in gelčkenapitek za regeneracijo ter aminokisline (BCAA, HMB, glutamin), vzdržljivostni športniki danes posegajo tudi po adaptogenih. Pod pojmom adaptogen štejemo vse tiste naravne substance, ki naj bi znižale stres in - v polju naše dejavnosti - tudi povečale VO2 max. A če preletimo svetovni splet, se znajdemo v nepregledni množici obljub, katere celo sami kot uporabniki adaptogenov ne moremo resno jemati. Zdi se, da bo adaptogen rešil kar vse stresne situacije tekom dneva. Zato je treba že na začetku povedati, da adaptogen ni univerzalna antistres žogica, temveč le snov, ki pri fizični obremenitvi izboljša prilagoditev organizma na stresor. In stresor ni v tem primeru nič drugega kot sama vzdržljivostna aktivnost.

adaptogen
Slika 1: Rodiola / Rožni koren kot tipičen adaptogen uspeva v hladnih področjih Alp in Sibirije

Priljubljenost izraza adaptogen oziroma adaptogene rastline med negibajočo se populacijo je še povečala poljudna iznajdba termina "adrenalna izčrpanost" - pojav, za katerega zdravniki trdijo, da ne obstaja. Imajo kar prav - stalno visoka stopnja adrenalina in kortizola nas sicer izčrpava, ruši normalno delovanje hormonskega sistema, ni pa sindrom. Je sklop simptomatike, ki nam ga je pričaral sodoben življenjski slog in za katerega smo pogosto krivi tudi sami. Zato moramo na tej točki pojasniti, kaj je adaptogen in v katerih primerih je efektiven. 


KATERIM MERILOM MORA ZADOSTITI ADAPTOGEN?

1. Adaptogen je naravna snov rastlinskega izvora. Blagodejne učinke na organizem je rastlina razvila zaradi krutih pogojev, v katerih je rastlina zrastla (nadmorska višina, senca, mraz). Adaptogeni rastejo po gorovjih Mandžurije, Altaja, Sibirije, Kitajske, Koreje, no pa tudi v umetnih laboratorijskih pogojih. Najpogostejše je adaptogen pridobljen iz korenine ginsenga (korejskega in ameriškega), listov rodiole, šisandre, ašvagande, eleuterokoka (sibirski ginseng) in različnih gob, reishi (ganoderma) in cordiceps. A adaptogen skoraj nikoli ne vrši tako učinkovitega delovanja, kot če bi bili v množini.

2. Adaptogen proizvede nespecifičen odgovor na fizični stresor, torej izboljša fiziološko prilagoditev na povečano obremenitev. Kljub subjektivnim pričevanjem je v striktnosti današnjih znanstvenih študij to trditev težko dokazati, obstajajo pa določeni indici, katere lahko merimo. V dovolj velikih in enako treniranih skupinah lahko primerjamo stopnjo mišičnih poškodb (kreatin kinaza), razmerje med testosteronom in stresnim hormonom kortizolom, primerjamo pa lahko tudi laktat ali čas do odpovedi.

3. Adaptogen ponavadi proizvede učinke šele, kadar gremo proti skrajni točki svojih zmožnosti. Nekatere adaptogene rastline (npr. sibirski ginseng) namreč celo povečajo stopnjo kortizola, če jih uporabljamo med neintenzivno vadbo, zato jih je potrebno skrbno izbrati. Načelovam pa velja, da je adaptogen potrebno uživati redno skozi daljše obdobje, v katerem se najbolj intenzivno pripravljamo.

4. Adaptogen proizvede adaptogenske učinke le, kadar je vzgajan podobno, kot bi rasel v naravi. Korenina ginsenga za ustrezno vsebnost ginsenozidov raste 5 let - tako lahko v umetnem okolju dokaj hitro vzgojimo adaptogensko rastlino, a brez ustreznih aktivnih učinkovin. In prav ta dolgotrajnost in strošek same vzgoje adaptogenov je razlog, da je na trgu mnogo izdelkov, ki sicer ustrezajo klasifikaciji, a ne proizvedejo prav nobenih učinkov (razen morda placeba).

adaptogeni

Slika 2: Trener Sašo Rupnik med izvajanjem meritev. Večkratna zmagovalka kronometra Mateja Roglič uporablja mešanico adaptogenskih rastlin za višjo aerobno zmogljivost (Optygen HP).

KAKO DELUJE ADAPTOGEN?

Uporaba adaptogenov v vzdržljivostnih športih je smotrnana dveh področjih, ki sta le navidezno ločeni. Z njimi lahko bodisi povečamo zmogljivost (VO2 max, čas do izčrpanosti) bodisi optimiziramo našo hormonsko sliko, kar pa privede tudi do ugodnejše telesne sestave (več čiste mišične mase in manj maščobe). Še enkrat poudarjamo, da gre za uporabo adaptogenov ob intenzivni in dolgotrajni aktivnosti, pri čemer želimo preprečiti negativne učinke le-te. Pri tem pa moramo priznati, da niti raziskovalci ne vedo točno, na kak način adaptogen deluje  - šlo naj bi za večvarianten vpliv:

1. Kot modulator stresnega hormona adaptogene rastline izboljšajo ključne parametre, potrebne med športno aktivnostjo. Kortizol in testosteron namreč izhajata iz istega prekurzorja, več kot ga s stresorji (med katerimi je tudi dolgotrajen šport) pretvorimo v kortizol, manj ga bo ostalo za testosteron. Slednji je pri obeh spolih pomemben ne le za spolno funkcijo, temveč določa tudi zmogljivost telesa, njegovo zgradbo (odnos med mišičevjem in maščobo) ter čas, potreben za regeneracijo.

kaj je adaptogen

Slika 3: Primerjava adaptogenskega delovanja s stimulansi

2. Povezava s kortizolom ni kavzalna, torej ne vpliva neposredno na kortizol. Neposrednega zmanjševanja kortizola, ki ima v telesu pomembno vlogo, si na ta način niti ne bi želeli. Adaptogen namreč zmanjšajo aktivnost različnih faktorjev v naši adrenalni osi (HPA  ali hipotalamo-hipofizno-adrenalna os), ki določa posameznikov stresni odziv. Najbolj verjetno preko  adrenokortikotropnega hormona (ACTH) zmanjša proizvodnjo številnih glukokortikoidov, pri čemer ima največji vpliv na kortikosteron. 

3. Druga povezava je preko encimov MAO (monoaminska oksidaza), ki v telesu kontrolirajo noradrenalin, dopamin in serotonin ter omogoča njihovo razgradnjo. Saponini, ki se nahajajo v mnogih adaptogenih, namreč preko omenjenih encimov poveča razgradnjo ključnih prenašalcev, odgovornih za vznemirjenost. S tem, ko jih hitreje odstrani iz sinapse, je organizem manj časa pod stresom. Saponini niso pravi inhibitor pretirane ekscitacije, delujejo pa v dovoljšni meri, da posameznik subjektivno zazna spremembo razpoloženja tudi izven športne aktivnosti. Manj je telo obremenjeno s stresom, višja je njegova zmogljivost.

luka janežič in adaptogeni

Slika 4: Slovenski rekorder Luka Janežič (400m) že leta uporablja adaptogene

4. Omenili smo ključne monoaminske prenašalce, pri čemer je noradrenalin najbolj potenten. V luči suplementov pa ga namreč pogosto tudi sami povečujemo - z veliko količino kofeina, bodisi iz kave, fatburnerjev ali izdelkov za povečanje zmogljivosti se namreč brez vsakega napora poveča tako noradrenalin kot kortizol. V kolikor signaliziramo telesu, da moramo biti stalno v pripravljenosti, se bo logično zmanjšala tudi proizvodnja testosterona, pri ženskah povečala količina estrogena, kar se lahko prevede v nepotrebno kopičenje maščobe. Stalno visoka ekscitacija namreč vodi tudi v tiha vnetja (low grade inflamnation), ta pa so vzrok mnogih kroničnih bolezni.

5. Adaptogen posredno vplivajo tudi na višjo dihalno kapaciteto in VO2max. Poleg omenjenih procesov namreč zmanjšujejo količino laktata in povečujejo produkcijo novih eritrocitov.

adaptogen optygen

Slika 5: Zmagovalec Ljubljanskega maratona (21km) Mitja Krevs

ADAPTOGEN IN KORTIZOL


Povdariti moramo, da kortizol ni nekaj, kar bi morali na silo zmanjševati - kortizol nas namreč z utrujenostjo ustavlja, da se ne poškodujemo ali na dolgi rok ne izgorimo. Lahko pa se izognimo napakam, ki jih nevede počnemo - tipičen primer je hujšanje z agresivnimi fatburneji, ki z ogromno količino kofeina vršijo še dodaten pritisk na naš organizem. Z zmanjševanjem gradiva za naše spolne hormone se namreč tudi napredek v tej smeri ustavi oziroma celo nazaduje. Izgube tistega kilograma, ki nam bo narobe hodil na tekmi, se raje lotimo z adaptogeni, torej preko povečanja lastne telesne sposobnosti. 
adaptogen optygen
V kolikor po napisanem še vedno obstaja dvom v efektivnost adaptogenov, vam s promocijsko kodo vo2max nudimo DODATEN 10% POPUST v kategoriji VO2max. Pozitivni učinki adaptogenov pridejo najbolj do izraza po nekaj dnevnih (tednih) rednega jemanja. Predvsem natrenirani športniki, ki jim razliko naredi malenkost višja dihalna kapaciteta (kolesarji, plavalci, alpinisti, gorski tekači), bodo od njih največ pridobili. 
adaptogene rastline

Adaptogen, v kolikor je kvaliteten in v kolikor jih uživamo več hkrati, velja za močno orožje za povečanje maksimalne dihalne zmogljivosti, hkrati pa dobra naložba v vaše zdravje. Njihovo efektivnost je dandanes mogoče preverit s ključnimi parametri (vnetja, laktat, VO2 max, čas do odpovedi), vedeti pa je potrebno, da gre le za omejevanje stresa, povzročenega s predolgo vadbo. Za vse ostalo (spanje, odnosi, prehrana) pa boste morali poskrbeti sami :)
adaptogen Fusion

Morda te zanima tudi: Sašo Rupnik: Kako izmeriti VO2max?
Najbolj brano: Ašvaganda in dihalna kapaciteta
Najbolj iskano: Adaptogene rastline 

Prejšnji članek Hranila, ki te naredijo močnejšega
Naslednji članek The effects of dehydration on physical performance

Komentarji

Gorski sveder - maj 4, 2020

Res delujejo, vsaj Opty. Moj all time najljubši adaptogen za intervalce pa: rodiola. Ga jem posebej u off dnevih

Nikolina - marec 5, 2020

Super članek in odlična izdelka – Fusion in Optygen. Preizkusila sem oba. Pred pomembnimi tekmami vsekakor Optygen, v času priprav pa Fusion. Res top izdelka, ki naredita razliko. Priporočam!

Komentiraj

Komentar bo v kratkem odobren s strani administratorja

Zahtevana polja